Pengurusan Pejabat
TVET
Kursus Sijil Kemahiran Malaysia
PENTADBIRAN PEJABAT
Kementerian Sumber Manusia melalui Jabatan Pembangunan Kemahiran telah mengiktiraf Institute of Professional Techniques & Skills untuk menjalankan Kursus Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) Pentadbiran Pejabat (Pengurusan Pejabat & Penyeliaan Pengurusan Pejabat) Tahap 3 (merangkumi tahap 1, 2 & 3) kepada pelajar yang bercita-cita bekerja dalam bidang pengurusan atau pentadbiran sesebuah syarikat atau organisasi.
Kelebihan Melanjutkan Pelajaran SKM
Dapat Fokus & Pembelajaran Yang Mudah Difahami
Sistem latihan kemahiran adalah 70% dijalankan secara amali atau "hands on" di studio / bengkel dan hanya 30% dijalankan secara teori.
​
Pelajar tidak akan merasa bosan tetapi merasa seronok dan dapat memberikan fokus semasa sesi latihan seterusnya mudah memahami sesuatu topik yang diajar.
Tidak Perlu Risau
Berkenaan Kewangan
Pinjaman penuh (100%) untuk yuran pengajian, elaun sara hidup setiap bulan, elaun pengangkutan dan elaun belian komputer disediakan.
​
Ibubapa tidak akan terbeban kerana pelajar mempunyai kewangan mencukupi untuk perbelanjaan makan minum, asrama, pengangkutan dan lain-lain perbelanjaan harian setiap bulan.
Sijil Diiktiraf & Mudah Dapatkan Pekerjaan
Sijil SKM diiktiraf kerajaan dan Pelajar yang melakukan dengan baik semasa latihan dan on-job-training, lazimnya berkemungkinan besar akan diambil bekerja oleh majikan sejurus selepas pelajar tamat pengajian.
​
Sistem latihan SKM ini membuatkan peluang untuk mendapatkan pekerjaan adalah tidak mustahil
Apakah kursus SKM Pentadbiran Pejabat ?
Sijil Kemahiran Malaysia Pentadbiran Pejabat atau dulunya dikenali sebagai SKM Pengurusan Pejabat dan Penyeliaan Pengurusan Pejabat adalah kursus untuk melatih pelajar dengan pengendalian operasi kewangan asas pejabat seperti petty cash, kutipan bil dan penyediaan laporan kewangan asas. Selain itu, latihan juga diberikan berkaitan pengurusan inventori dan perolehan pejabat serta pentadbiran dokumentasi pejabat seperti penyediaan dokumen, pendaftaran, mencetak, mengikat dan memfail dokumen. Pelajar juga diberi pendedahan dalam menyelia kakitangan pentadbiran melibatkan aktiviti latihan dalaman, penilaian kakitangan, penyediaan bajet serta pengendalian mesyuarat jabatan. Akhir sekali, pelajar juga akan dilatih dalam pentadbiran operasi kaunter hadapan seperti melayani pelanggan, latihan komunikasi dan pengurusan barangan keluar-masuk dan merekod aktiviti kaunter hadapan.
SKM Pentadbiran Pejabat @ IPTSkills
Penerangan Kursus Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) Pentadbiran Pejabat (Pengurusan Pejabat) di IPTSkills
Kelebihan menyertai Program Kemahiran TVET Pengurusan Pejabat di IPTSkills berbanding di tempat lain
Penerangan fasiliti dan peralatan di
Makmal Pentadbiran Pejabat IPTSkills
Kelebihan Belajar di IPTSkills
Testimoni Pelajar TVET Pengurusan Pejabat
Masa Depan Cerah Kemahiran & Keusahawanan
Di IPTSkills pelajar bukan sahaja akan belajar kemahiran, malah subjek tambahan iaitu pengurusan perniagaan dan keusahawanan.
Kekurangan pekerja mahir membuatkan graduan IPTSkills yang berkemahiran sangat diperlukan oleh syarikat swasta .Graduan IPTSkills juga yang bersedia dapat membuka perniagaan sendiri seterusnya berjaya dalam perniagaan yang dijalankan dimasa akan datang.
Kemudahan Yang Selesa & Berkualiti
Di IPTSkills kemudahan dan peralatan adalah lengkap, baru , moden, terkini dan mengikut piawaian kementerian. Pensyarah juga berkelayakan dan mempunyai pengalaman industri.
​
Pelajar akan merasa selesa, seronok, dapat menumpukan perhatian dan mudah memahami topik yang diajar. Pelajar juga akan mudah menyesuaikan diri apabila di alam pekerjaan nanti.
Persekitaran Yang
Selamat & Mudah Akses
IPTSkills terletak di kawasan perumahan mewah Mutiara Homes (berdekatan IKEA) dan Balai Polis (200m), Surau (50m) dan Stesen MRT. Tiada kesesakan lalu lintas dan tiada penempatan pekerja asing berdekatan.
​
Ibubapa dan pelajar akan berasa selamat dan selesa sepanjang tempoh pengajian di IPTSkills dan mudah untuk berulang alik bagi pelajar yang tinggal berdekatan.
Sijil Akan Diterima :​
-
Sijil Kemahiran Malaysia
Tahap 3
(Merangkumi Tahap 1,2 & 3)
Pentadbiran Pejabat
(N821-001-3:2020)
-
Sijil Keusahawanan & Pengurusan Perniagaan
-
Sijil Kemahiran Komputer Level 3
(Word, Excel & Powerpoint)
Jangka Masa :​
-
1 tahun 5 bulan
Kemasukan :​
-
Okt & Nov 2024
ISI KANDUNGAN KURSUS
PENGENDALIAN LOGISTIK PEJABAT
-
Mengatur Perjalanan Dan Penginapan Kakitangan
-
Menyelaras Tugasan Penghantaran
-
Menyelaras Mesyuarat/ Susunan Acara
-
Rekod Aktiviti Pengendalian Logistik
PENYEDIAAN DOKUMENTASI PEJABAT
-
Menghasilkan Dokumen Pejabat
-
Mendaftar Dokumentasi Pejabat
-
Cetak Dokumen Pejabat
-
Binding Dokumen Pejabat
-
Failkan Dokumen Pejabat
PENYELIAAN KAKITANGAN PENTADBIRAN
-
Mengendali Latihan Dalaman
-
Menjalankan Penilaian Kakitangan
-
Memantau Pelupusan Sisa Pejabat
-
Penyediaan Bajet Jabatan/ Bahagian
-
Mengendali Mesyuarat/Taklimat Kakitangan
-
Pantau Pelaksanaan Kesihatan, Keselamatan, Kesejahteraan dan Persekitaran Pekerjaan
-
Pantau Aliran Kerja Dan Kemajuan Kerja
OPERASI KAUNTER HADAPAN
-
Melayani Tetamu
-
Pengendalian Komunikasi Masuk/Keluar Pejabat
-
Pengendalian Barang Masuk/Keluar Pejabat
-
Rekod Aktiviti Penerimaan Kaunter Hadapan
PENGENDALIAN KEWANGAN PEJABAT
-
Penyediaan Panjar Wang Runcit (petty cash)
-
Pengendalian Kutipan Bil
-
Pengendalian Baucar Pembayaran
-
Penyediaan Ringkasan Laporan Kewangan Pejabat
PENGENDALIAN PEROLEHAN PEJABAT
-
Penyediaan Borang Permintaan
-
Pengendalian Masuk Dokumen Perolehan
-
Pengendalian Barangan Pembelian
-
Menyelaras Pembaharuan Lesen Perolehan
-
Rekod Aktiviti Pengendalian Perolehan Pejabat
PENGENDALIAN INVENTORI PEJABAT
-
Semak Ketersediaan Inventori Pejabat
-
Melaksanakan Permohonan Inventori Pejabat
-
Melaksanakan Pengeluaran Inventori Pejabat
-
Pantau Pergerakan/ Pemindahan Dan Penyelenggaraan Peralatan Pejabat
-
Pemantauan Barangan Pejabat Yang Tamat Tempoh/ Dikitar Semula
-
Rekod Aktiviti Pengendalian Inventori
Prospek Kerjaya
Program ini menawarkan peluang kerjaya yang baik bermula dari jawatan sebagai kerani pentadbiran, setiausaha, pengurus di mana-mana syarikat dan juga menjadi pensyarah dalam bidang pentadbiran pejabat.
Bhgn. Pengurusan
Membantu kelicinan operasi harian syarikat melibatkan semua jabatan seperti sumber manusia, akaun dan lain-lain.
Setiausaha
Menjadi pembantu/setiausaha kepda pengarah atau mana-mana jawatan penting dalam syarikat.
Pengurus
Mengetuai operasi dan kakitangan sesebuah jabatan / syarikat agar sasaran tahunan, visi dan misi syarikat tercapai.
Pensyarah
Penjadi tenaga pengajar dalam bidang pentadbiran pejabat di pusat bertauliah / kolej kemahiran awam atau swasta.
Pendidikan Lanjutan
Pelajar yang tamat pengajian boleh meneruskan pembelajaran ke peringkat:​
-
Diploma MQA dalam Pengurusan dan Pentadbiran Pejabat jika lulus SPM dengan 1 kredit atau
-
Diploma TVET-i - Diploma Pensyarah Kemahiran
Yuran Kursus
RM500.00 -> RM300.00
Yuran Proses :
Yuran Kursus : RM 14,875.00
*Yuran kursus adalah mengikut kadar yuran PTPK yang baru tahun 2022.
Pelajar yang memenuhi syarat, boleh mendapatkan pinjaman 100% untuk yuran kursus, elaun sara hidup (RM600 sebulan) dan elaun pengangkutan (RM500) dari Perbadanan Tabung Pembangunan Kemahiran (PTPK).
Kemudahan @ IPTSkills
Kemudahan yang tersedia di sekitar IPTSkills
Panduan perjalanan dari KL Sentral ke IPTSkills menggunakan pengangkutan awam
Cara Permohonan Menyertai Kursus
1. Jika anda memenuhi syarat-syarat kelayakan diatas, isi Borang Permohonan Online dan tekan Submit.
​
2. Dalam masa 3 hari, pihak institut akan hubungi / Whatsapp anda berkenaan permohonan dan kemasukan kursus. Jika tidak terima Whatsapp dari kami sila tangkap gambar borang yang telah diisi dan Whatsappkan ke 011-6323 5200.
​
3. Surat Tawaran Kemasukan akan diposkan selepas pegawai kami menghubungi anda.
​
*Hanya pemohon yang berjaya dihubungi sahaja yang akan menerima surat tawaran.
​
Bayaran yuran ke institut boleh dibuat secara :