SKM  Pentadbiran Pejabat

Kusus

PENGURUSAN & PENTADBIRAN PEJABAT

  • TikTok
  • Instagram
  • Facebook
  • Youtube

Kementerian Sumber Manusia melalui Jabatan Pembangunan Kemahiran telah mengiktiraf Institute of Professional Techniques & Skills untuk menjalankan Kursus Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) Tahap 3 Pentadbiran Pejabat kepada pelajar yang bercita-cita bekerja dalam bidang pengurusan atau pentadbiran sesebuah syarikat atau organisasi.

Pelajar yang menyertai kursus ini akan didedahkan dengan pengendalian operasi kewangan asas pejabat seperti petty cash, kutipan bil dan penyediaan laporan kewangan asas. Selain itu, latihan juga diberikan berkaitan pengurusan inventori dan perolehan pejabat serta pentadbiran dokumentasi pejabat seperti penyediaan dokumen, pendaftaran, mencetak, mengikat dan memfail dokumen. Pelajar juga diberi pendedahan dalam menyelia kakitangan pentadbiran melibatkan aktiviti latihan dalaman, penilaian kakitangan, penyediaan bajet serta pengendalian mesyuarat jabatan. Akhir sekali, pelajar juga akan dilatih dalam pentadbiran operasi kaunter hadapan seperti melayani pelanggan, latihan komunikasi dan pengurusan barangan keluar-masuk dan merekod aktiviti kaunter hadapan.

Sijil Kemahiran Malaysia (SKM)
dikeluarkan & diiktiraf oleh :

Jabatan Pembangunan Kemahiran (JPK), 
Kementerian Sumber Manusia (KSM)

Contoh Sijil SKM 3 Kulinari.jpeg
Image by Annie Spratt

ISI KANDUNGAN KURSUS

PENGENDALIAN LOGISTIK PEJABAT

  • Mengatur Perjalanan Dan Penginapan Kakitangan

  • Menyelaras Tugasan Penghantaran

  • Menyelaras Mesyuarat/ Susunan Acara

  • Rekod Aktiviti Pengendalian Logistik

 

PENYEDIAAN DOKUMENTASI PEJABAT

  • Menghasilkan Dokumen Pejabat

  • Mendaftar Dokumentasi Pejabat

  • Cetak Dokumen Pejabat

  • Binding Dokumen Pejabat

  • Failkan Dokumen Pejabat

 

PENYELIAAN KAKITANGAN PENTADBIRAN

  • Mengendali Latihan Dalaman

  • Menjalankan Penilaian Kakitangan

  • Memantau Pelupusan Sisa Pejabat

  • Penyediaan Bajet Jabatan/ Bahagian

  • Mengendali Mesyuarat/Taklimat Kakitangan

  • Pantau Pelaksanaan Kesihatan, Keselamatan, Kesejahteraan dan Persekitaran Pekerjaan

  • Pantau Aliran Kerja Dan Kemajuan Kerja

OPERASI KAUNTER HADAPAN

  • Melayani Tetamu

  • Pengendalian Komunikasi Masuk/Keluar Pejabat

  • Pengendalian Barang Masuk/Keluar Pejabat

  • Rekod Aktiviti Penerimaan Kaunter Hadapan

 

PENGENDALIAN KEWANGAN PEJABAT

  • Penyediaan Panjar Wang Runcit (petty cash)

  • Pengendalian Kutipan Bil

  • Pengendalian Baucar Pembayaran

  • Penyediaan Ringkasan Laporan Kewangan Pejabat

 

PENGENDALIAN PEROLEHAN PEJABAT

  • Penyediaan Borang Permintaan

  • Pengendalian Masuk Dokumen Perolehan

  • Pengendalian Barangan Pembelian

  • Menyelaras Pembaharuan Lesen Perolehan

  • Rekod Aktiviti Pengendalian Perolehan Pejabat

 

PENGENDALIAN INVENTORI PEJABAT

  • Semak Ketersediaan Inventori Pejabat

  • Melaksanakan Permohonan Inventori Pejabat

  • Melaksanakan Pengeluaran Inventori Pejabat

  • Pantau Pergerakan/ Pemindahan Dan Penyelenggaraan Peralatan Pejabat

  • Pemantauan Barangan Pejabat Yang Tamat Tempoh/ Dikitar Semula

  • Rekod Aktiviti Pengendalian Inventori

Testimoni Pelajar IPTSkills

Sijil Kemahiran Malaysia Tahap 3 

Pentadbiran Pejabat

(Office Administration)

(N821-3:2021)

Jangka Masa : 18 bulan

Mod : Sepenuh Masa

Syarat Kelayakan : 16 Tahun ke atas

Kemasukan :  Feb & Mei 2023

Mock Up Poster in Cafe

Pendaftaran

Kemasukan

2023

Dibuka

Sekarang !

Classroom

Syarat Kelayakan

  1. Hadir sesi penerangan di institut

  2. Warganegara Malaysia

  3. Berumur 16 hingga 50 tahun

  4. Sihat tubuh badan

  5. Boleh membaca, menulis dan mengira

  6. Mempunyai Sijil PT3 dan lulus subjek kemahiran.*

*Pemohon yang tiada PT3 atau tidak lulus subjek kemahiran perlu mempunyai pengalaman bekerja lebih 1 tahun di restauran / hotel / katering.

Yuran Kursus

Yuran Proses :  RM 300.00

Yuran Kursus : RM 14,875.00

Kemasukan 100 orang sahaja

Peserta berumur 18 hingga 45 tahun yang memenuhi syarat, boleh mendapatkan pinjaman untuk yuran kursus dan elaun sara hidup (RM600 sebulan) dari Perbadanan Tabung Pembangunan Kemahiran (PTPK).

*Yuran kursus adalah mengikut kadar yuran PTPK yang baru tahun 2022.

PENGINAPAN PELAJAR

Penginapan pelajar disediakan untuk pelajar yang memerlukan. 

  • Apartment

  • Rumah Setingkat

Business Meeting
Making Notes

Cara Permohonan Menyertai Kursus

1. Jika anda memenuhi syarat-syarat kelayakan diatas, isi Borang Permohonan Online dan tekan Submit.

2. Dalam masa 3 hari, pihak institut akan Whatsappkan tarikh Sesi Penerangan kemasukan Kursus. Pilih tarikh yang sesuai dengan anda. Jika tidak terima Whatsapp dari kami sila tangkap gambar borang yang telah diisi dan Whatsappkan ke 011-32325300.

3. Pelajar yang hadir sesi penerangan akan dibenarkan mendaftar kemasukan.

*Hanya pemohon yang hadir sesi penerangan sahaja dibenarkan menyertai kursus ini.

 

Bayaran yuran ke institut boleh dibuat secara :

ICON PAYMENT-04.png
 
BORANG PERMOHONAN ONLINE
KURSUS SKM PENYEDIAAN & PEMBUATAN MAKANAN
(SKM KULINARI)
arrow&v

Maklumat Berkenaan Kelayakan Anda

arrow&v

Selepas tekan butang Submit dibawah, jika anda tidak menerima notis PERMOHONAN BERJAYA DITERIMA, sila tekan butang SUBMIT sekali lagi. Jika tidak berjaya juga, sila tangkap gambar borang yang diisi dan Whatsapp ke 011-32325300.

Permohonan Berjaya Diterima. Jika anda tidak terima Whatsapp dari institut dalam masa 3 hari, sila Whatsapp ke 011-32325300.

Gambar Pelajar Di IPTSkills
4b06fa68-5437-4f7b-8e86-912045a0309f.jpg
newww (1 of 1).jpg

2019

Painting

KURSUS KAP

Individu yang sedang bekerja di TASKA dan memerlukan Sijil Kursus Asuhan PERMATA boleh sertai kursus tersebut di institut kami.